26 januari 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma
Mijn collega Alwin en ik gaan naar Keulen om daar deel te nemen aan een summit van de Consumer Experience Movement van Ford. Wat gaan we daar doen?
Reflecteren en leren
Vandaag vertrek ik naar Keulen, niet om nog eens te gaan kijken op de plaats waar alle narigheid was tijdens de jaarwisseling maar om met een groep van bijna 100 coaches uit met name Europa maar ook uit Afrika en Azië te reflecteren op en te werken aan onze coachcompetenties. We doen dat omdat we allemaal betrokken zijn bij een grote beweging, die Ford de Consumer experience movement (CEM) noemt. Ford noemt het nadrukkelijk een beweging, geen programma. Een programma zou betekenen dat je standaard stappen zet waar je ook bent. Je redeneert dan vanuit het doel wat je bereiken wilt. Ford heeft die aanpak een aantal jaren geleden geprobeerd in de VS maar de resultaten van dat programma bleven achter bij de verwachtingen zodat Ford het roer heeft omgegooid en voor een andere benadering heeft gekomen. Nog steeds met het doel loyale en betrokken klanten, die ambassadeur van hun Ford dealer zijn. En Ford wil dat bereiken door betrokken medewerkers, die respect hebben voor de klant, die een relatie opbouwen met de klant,die vertrouwen weten op te bouwen en die ervoor zorgen dat de klant het gevoel krijgt “in controle” te zijn. Medewerkers, die dat kunnen zijn daarvoor in conditie gebracht door hun baas. Dat betekent dat niet het trainen van medewerkers centraal staat maar dat het in de goede positie van hun medewerker door hun managers of leidinggevende centraal staat. Het gaat om managers steunen in de ontwikkeling van hun leiderschap. Om dat te doen heeft Ford wereldwijd een groot aantal coaches ingeschakeld. En met de coaches uit Europa, Azië en Afrika komen wij nu bij elkaar in Keulen.
Competenties ICF
Bij deze summit in Keulen staan de coachcompetenties, zoals de ICF die ontwikkeld heeft centraal. Ford wil de coaches die voor Ford werken helpen die competenties goed in de vingers te krijgen.
En hoewel ik al jaren met die competenties werk kan het helemaal geen kwaad er nog eens serieus bij stil te staan met name om samen uit te zoeken hoe je ze gebruikt in met jouw Ford dealers.
In deze blog ben ik alleen dieper ingegaan op de eerste drie competenties, dat betekent niet dat ze belangrijker zijn dan de andere die ik alleen maar benoemd heb. Het betekent wel dat ze het fundament zijn voor een effectieve beweging.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063