08 juli 2016, gepubliceerd door Dirk Boersma
Soms lees je in een roman iets wat je raakt. Dat heb ik met de boeken van H.J. Friedericy omdat ze zo goed laten zien hoe je in je leiderschap van andere mensen afhankelijk bent en wat die afhankelijkheid je op kan leveren. Glenn Llopis, zelf ondernemer waarschuwt dat in deze tijd leidinggevenden zich vaak veel te weinig bewust zijn van die afhankelijkheid.
De Raadsman
Het boek De Raadsman van H.J. FRiedericy, heb ik teruggezet in de boekenkast. Ik kocht het enige tijd geleden bij een antiquariaat. Het is een oude Salamander pocket, 1973 staat er op het binnenblad. Maar het originele werkje stamt uit 1958. Ik had het ook allang een keer gelezen. Maar toen ik het bij de boekenwinkel in het schap zag staan kon ik een koopimpuls niet onderdrukken. Het is maar een klein boekje, toch word ik in die 125 pagina’s helemaal meegenomen naar het Indonesië van het begin van de 20e eeuw. Om precies te zijn naar de streek bij Makassar, die dan net door het Koninklijk Nederlands Indische leger is gepacificeerd. Het verhaal gaat over een jonge Nederlandse bestuursambtenaar, die daar wordt geplaatst. Eigenlijk gaat het verhaal vooral over de mensen met wie hij daar te maken krijgt. Leden van de oude adel, gewone dorpsbewoners, boeren, handelaars en een roverhoofdman. De schrijver laat deze mensen aan het woord en beschrijft hoe de jonge bestuursambtenaar zich er zeer bewust van is dat hij voor zijn werk afhankelijk is van die mensen om hem heen. Hoe hij steeds weer naar ze luistert en hen zijn respect betoont. Toch is hij niet hun marionet en zij zijn niet zijn marionetten. Het is mooi om te lezen hoe hij hen als evenwaardig aan hem behandelt. Dat blijkt bijvoorbeeld als Friedericy het afscheid van een oude vorstin beschrijft. “Bij het afscheid, na het feest, dat zes dagen had geduurd, hield zij de hand van Toewan Petoro (de bestuursambtenaar) lang vast; ze keek hem ernstig aan. Toen zei zij: “ik neem u aan als mijn zoon ”Zij wachtte even, glimlachte en zei: “Nu heb ik er twee”. Toewan Petoro knikte alleen maar en had haar het liefst op elke gerimpelde wang gekust, doch dat durfde hij niet”. Friedericy laat zo zien wat Glenn Llopis uiteenzet in een artikel in de Forbes van 14 juni jl.
Vier kritische zaken
De titel van het artikel is Medewerkers verliezen als CEO’s deze vier kritische zaken uit de werkelijkheid uit het oog verliezen.
Opleidingen
Voorbeelden van organisaties waar dat aan de hand is zijn de politie, de gezondheidszorg en het onderwijs. Dat heeft niets met traditioneel of ouderwets te maken. Het kleine boekje wat ik las gaf een heel ander beeld van een situatie ruim 100 jaar geleden. Het gaat om belangstelling en aandacht voor mensen in plaats voor alleen cijfers. Sumantra Ghoshal van de London Business School laat in een heldere analyse zien, hoe het vooral het onderwijs voor managers en de ideeën waarop dat gebaseerd is dit soort problemen veroorzaken en versterken. Hij betoogt dat ons hele systeem rust op een negatief mensbeeld en een negatief beeld van instituties. Onze opleidingen gaan van die basis ideeën uit. Het is dus geen wonder dat we geen positieve aandacht hebben voor mensen en voor instituties. H.J. Friedericy maar ook anderen laten zien dat het anders kan. Hoe ga jij daaraan werken?
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063