01 mei 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma
Het stemt tot dankbaarheid als je ziet hoeveel plezier mensen hebben van een coachende leiderschapsstijl
Het werk wat wij doen is gebaseerd op een overtuiging. De overtuiging dat een coachende stijl van leiding geven de meest effectieve stijl is. Wij hebben de opvatting dat je die stijl in elke situatie kunt toepassen. Aan de ene kant is dat wel logisch wat de coachende stijl beoogt mensen ertoe te brengen het beste uit zichzelf te halen. In de praktijk ontmoeten wij echter vaak de nodige scepsis. Soms is er een manager of een P&O er, die onze opvatting deelt maar als we op de eerste dag van de training kennis maken met de deelnemers horen we toch heel erg vaak dat hun medewerkers er nog niet aan toe zijn en dat de leidinggevenden het vooral druk hebben met uitleggen en fouten hestellen of fouten voorkomen. Dat kost de leidinggevende veel tijd. Aan dat tijdrovende coachen kont de leiding gevende dan helemaal niet toe.
De meeste trainingen die wij verzorgen zijn trainingen, die een aantal dagen duren en tussen de dagen zitten altijd een aantal weken. Gedurende die weken hebben de deelnemers dan de gelegenheid om te experimenteren met wat ze op de trainingdag gehoord of uitgeprobeerd hebben.
Terug naar de bezwaren tegen coachend leiding geven. Als die bezwaren komen gaan we nooit veel uiteggen wel nemen we de bezwaren van de deelnemers serieus en nodigen we ze uit om ondanks die bezwaren toch mee te gaan in het “avontuur” van de training. Vorige week waren wij bij een training op dag vier terecht gekomen. We waren in januari gestart en nu vier maanden verder. De eerste dag van de training waren we in de groep veel scepsis en terughoudendheid tegen gekomen en het was daarom bijzonder om nu in het rondje stand van zaken (daar beginnen we elke trainingsdag mee) een aantal mensen te horen vertellen over hun ervaringen in de afgelopen periode. Er waren verschillende leidinggevenden, die zeiden dat ze het minder druk gekregen hadden. Dat ze nu meer tijd hadden voor andere dingen. Dat er gelegenheid ontstond om je wat meer met de lange termijn bezig te houden en dat de medewerkers ineens veel meer zelf konden. Medewerkers bleken eigenlijk op heel veel vragen zelf het antwoord al te weten en kwamen alleen nog even om bevestiging vragen. Een aantal deelnemers aan de training had geleerd niet meer elke “aap” aan te pakken en op de eigen schouders te nemen maar de “aap”te laten waar hij hoort. Deelnemers hadden ervaren dat het stellen van vragen ervoor zorgt dat mensen zelf gaan nadenken. Het was ook bijzonder te merken dat de deelnemers, zonder dat het ze gevraagd werd, aangaven in hun leanprojecten veel profijt te hebben van deze training in coachend leiding geven.
Het stemde mij tot dankbaarheid en het was een bevestiging van onze aanpak. In een periode van vier maanden blijkt dat de leidinggevenden de meeste concepten die voor leiding geven van belang zijn wel kennen. Ze worden alleen niet toegepast. De training helpt ze om ander gedrag uit te proberen, om dingen met elkaar in verband te brengen, om zich van zaken bewust te worden en zich te realiseren dat er alleen iets veranderd als ze zelf iets anders gaan doen.
Het is elke keer weer een feest om die verandering in gedrag te bemerken en het is vooral een feest om te merken dat leidinggevenden zich er zo door geholpen voelen. Dat dingen makkelijker gaan en dat ze met minder menskracht hetzelfde of zelfs meer voor elkaar krijgen. Ik gun het elke leiding gevende en elke organisatie.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063