Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Ontslagregels

11 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Maak resultaatafspraken en neem zo het heft in handen

Tegenvallers
Wat doe je als het plotseling anders blijkt te zijn. Dat overkomt veel ondernemers op het ogenblik. De toekomst, die er jarenlang goed uitzag blijkt nu ineens veel somberder. Je raakt in snel tempo omzet kwijt, je rendement staat onder druk en je zult iets aan je kosten moeten doen. Toen het goed ging was het alle hens aan dek. En ja, er waren mensen waar je niet helemaal tevreden over was, er waren mensen, die de kantjes er wat afliepen, maar je was zo druk met de “business” dat je er niet aan toe kwam er iets mee te doen. Nu het dan toch zover is dat er van mensen afscheid moet worden genomen is het zaak in ieder geval afscheid te nemen van de “rotte appels“. Maar dan ligt het UWV dwars, nu moet je een afspiegeling criterium hanteren en daardoor moet je uitgerekend van je goede mensen afscheid nemen. In een moeilijke tijd kun je dat nu net niet gebruiken. Je wilt de goede mensen houden en de slechte wil je kwijt. Wat is het toch lastig in Nederland om een arbeidsovereenkomst te beëindigen is de verzuchting die je dan hoort. Het ontslagrecht moet versoepeld.

Coachend leidinggeven
Meestal stel ik mij teweer tegen een pleidooi voor versoepeling van het ontslagrecht. Als je coachend leiding geeft heb je geen “rotte appels”in je organisatie. Omdat je stuurt op basis van een gedeeld toekomstbeeld en je afspraken met elkaar gemaakt hebt over de te behalen resultaten en je natuurlijk hebt aangesproken toen die niet werden behaald, kun je altijd tijdig afscheid van mensen nemen als ze zich niet aan de afspraken houden. Eigenlijk kan het met coachend leiding geven alleen maar goed gaan. Wel de afspraak nagekomen, prima we gaan samen verder. Niet de afspraak nagekomen? We proberen het nog één keer maar als het weer niet lukt, stoppen we ermee. Dat is trouwens ook de achtergrond van dossieropbouw. Dat dossier is alleen maar een neerslag van datgene wat in gesprekken en afspraken met je medewerker aan de orde is geweest. Uiteindelijk gaat het niet om het dossier maar om het met elkaar in gesprek zijn en vast leggen van wat er afgesproken is.

De praktijk
Helaas zijn dat allemaal zaken waar we in het vuur van het verdienen van de dagelijkse boterham, niet aan toekomen. En eerlijk gezegd, als ondernemer ben je ook vooral geïnteresseerd in de auto’s die je verkoopt, of de huizen die je bouwt of het drukwerk wat je maakt. De mensen met wie je werkt vind je prettig als ze je interesse delen. Daar kun je dan goed samen over praten.
Veel ondernemers besteden daarom niet veel gerichte tijd aan de werkrelatie met de mensen, met wie ze ondernemen en als het slechter gaat plukken ze daar de zure vruchten van. Het is vanaf het begin van je onderneming van het grootste belang gerichte energie te steken in die relatie met je medewerkers. Maak afspraken, geef feedback en haal het beste uit je mensen. Als je dat vergeet kom je vroeg of laat in de problemen.

Afspraken
Als je toch in de problemen bent gekomen, neem dan de regie in opnieuw in handen. Ook hier geldt maak afspraken. Met medewerkers maar ook met adviseurs. Daar kan je altijd mee beginnen. Als je niet begrijpt waar externe begeleiding, mediation, arbitrage of een traject bij een  Arbodienst, toe moeten leiden, begin er dan niet aan. Doe het alleen als je goede afspraken over te behalen resultaten kunt maken. Maak die afspraken SMART, specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Op die manier weet je wat er wanneer bereikt zal zijn. Je houdt dan het roer in handen.
Het is nooit te laat om daarmee te beginnen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063