Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Ik luister niet meer

22 februari 2013, gepubliceerd door Dirk Boersma

Als je teveel tegen mensen praat stoppen ze met luisteren

Een oplossing ?
Mijn jongste dochter maakte mij deelgenoot van een oplossing voor een probleem waar ze al een tijd mee worstelde. “Pap”zei ze, “ik luister gewoon niet meer, ik doe gewoon wat ik zelf goed vind”. Het kostte mij even tijd voor ik begreep waar ze het over had. Maar op mijn vraag om toelichting werd het al snel duidelijk. Het ging om de interactie op het voetbalveld. Daar zat ze al veel langer mee. De aanwijzingen en gedragsvoorschriften, die van de zijkant kwamen.”Naar voren, naar links, naar rechts, naar buiten, zakken en ga zo maar door”. Aanvankelijk dacht ik dat ze misschien ergens pijn had, eenmaal rende ik zelfs geschrokken het veld in toen ik haar zag staan. Hoofd naar beneden, tranen in haar ogen en op haar lip bijtend om niet echt uitgebreid te gaan huilen.

Niet luisteren
Nu had ze de oplossing gevonden, gewoon niet meer luisteren maar doen wat je zelf goed vindt. Mijn indruk is trouwens ook dat ze dat heel goed kan en heel goed ziet. Ze staat niet voor niets op de positie van laatste man.
Het is fijn dat haar beslissing haar oplucht en ik zie dat het haar spel ten goede komt.
Aan de andere kant zou het ook fijn zijn als ze op haar tiende jaar niet helemaal alles zonder ruggespraak zelf beslist. In sommige keuzes zou ik nog wel gekend willen worden, daar zou ik voor dat ze de beslissing neemt eerst nog wel gehoord willen worden.

Ook in organisaties
In organisaties kom ik hetzelfde tegen. Waar mensen allang in hetzelfde bedrijf werken en daar regelmatig met andere leidinggevenden te maken krijgen ontmoet ik ook mensen, die niet meer luisteren. Zij hebben net als mijn dochter ergens in hun loopbaan besloten om maar niet meer te luisteren. Hoewel ik die beslissing wel kan billijken is het aan de andere kant wel heel erg jammer dat hieruit blijkt dat zoveel managementinspanningen volstrekt vergeefs zijn. Veel managers en leidinggevenden roepen ook goedbedoelde adviezen en roepen langs de lijn naar de mensen, die echt de wedstrijd spelen. Ze verdiepen zich echter niet in wat die mensen, vinden, denken en voelen.
Hoe zou het zijn als er wel geluisterd werd en hoe krijg je voor elkaar dat er geluisterd wordt. De oplossing is paradoxaal, er wordt geluisterd als je stopt met praten. Er wordt geluisterd als je stopt met adviezen geven, als je stopt met uitleggen en toelichten. Mensen gaan pas luisteren als er iets aan ze wordt gevraagd. Als ze merken dat je de aansluiting zoekt. Als mensen merken dat je in ze geïnteresseerd bent raken zij ook in jouw geïnteresseerd en wielen ze ook weten hoe jij ergens over denkt en wat jouw ideeën zijn. Covey zei het al: “als je begrepen wilt worden moet je eerst begrijpen”.

1+1=
Mijn dochter luistert niet meer en haar spel is er door verbeterd, toch hoop ik dat ze ooit een trainer krijgt die wil weten hoe zij erover denkt en hoe zij ertegen aan kijkt. Juist in het er met elkaar over hebben, in het elkaar bevragen en naar elkaar luisteren, liggen de mogelijkheden tot verbetering. Dan worden 1+1 ineens 3. Nu worden 1+1 helaas zelfs minder dan 1, het wordt slechts een 0,5. Managementinspanning leidt dan tot verslechtering van het resultaat in plaats van tot verbetering.
Hoe zit dat bij jou? Hoe goed luister jij al?

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063