Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Eigen verantwoordelijkheid

25 mei 2012, gepubliceerd door Monty Trapman

Wat doe je als je ziet dat iets gewoon niet klopt? Doorgaan of initiatief nemen?

Ik woon sinds kort in een gloednieuw appartement, om het gebouw heen is het nog een grote zandbak. De infrastructuur komt later. Daar wordt nu gelukkig hard aan gewerkt. Op de begane grond heeft een zorginstelling een aantal ruimtes in gebruik, met terrassen erbij. Fijn voor de gebruikers, kunnen ze ook van de zon en het nog aan te leggen park achter mijn woning genieten. Iemand heeft bedacht dat iedere ruimte op de begane grond een eigen terras krijgt. Met een keurige scheiding door er een smalle groenstrook tussen aan te leggen. Iedereen een eigen plek waar anderen niet aan mogen komen. Er is ook iemand (dezelfde?) die vanuit hetzelfde idee heeft bedacht dat het nodig is om er een afrastering om heen te zetten. Wellicht met de gedachte dat wandelaars in het park natuurlijk niet zomaar op een terrasje mogen gaan zitten dat niet voor hen bedoeld is. Degene die dit heeft bedacht heeft kennelijk ook besloten dat het voor de rechtmatige gebruikers van het terras wellicht prettig zou zijn als zij zonder onnodige omwegen het park in zouden kunnen lopen. Dus moest er een poortje komen, keurig met een slot er op. Resultaat? Twee terrassen, gescheiden door een groenstrookje precies in het midden. En een afrastering met een hekje, precies in het midden. Het hek komt dus uit op de groenstrook, zie foto. De rechtmatige gebruikers van de terrassen zijn mensen met beperkingen: rolstoel, rollator, etc.. Niet bepaald de mensen die even een sprongetje naar het terras maken. Het terras was er eerst. De afrastering kwam later. Degene die de afrastering met hek heeft geplaatst heeft of niet opgelet, of is gewoon gaan doen wat hem is opgedragen. Het zou toch handig zijn geweest als die persoon even met zijn opdrachtgever had gebeld. ” Baas, is dit nu wel slim?”. Of als hij had gevraagd om nog een hekje, voor elk terras een. In de huidige situatie heeft het hek geen zin, dus dat wordt terras aanpassen of afrastering aanpassen. Het mag wat kosten. In ieder geval veel meer dan wanneer het meteen goed was gedaan. Wat is dat toch dat we bereid zijn zoveel tijd, geld en moeite te besteden aan het herstellen van fouten in plaats van het leuker, beter, sneller en goedkoper meteen goed te doen?

Dan moeten we wel even gaan sturen op het nemen van verantwoordelijkheid door medewerkers. Ophouden hen te transformeren in robots die zonder nadenken opdrachten uitvoeren. Dat zijn mensen van nature niet.  Maar dan moeten we hen wel stimuleren hun verantwoordelijkheidsbesef en gezond verstand ook in hun werk te gebruiken. Dan kan  je als leidinggevende nog voor aardige verrassingen komen te staan. En dan bedoel ik echt aardig. Wedden dat je medewerkers tot veel meer in staat zijn dan jij misschien denkt? Wedden dat zij, als zij daartoe gestimuleerd worden en daar dus ook plezier aan gaan beleven, hun werk heel wat beter, sneller en goedkoper kunnen doen en dat er veel minder herstelwerk aan vast zit? 

Hoe zit het met jou? Stimuleer jij jouw medewerkers om hun gezonde verstand te gebruiken en verantwoordelijkheid te nemen? Wij hebben heel praktische trainingen waarmee wij jou ondersteunen om bij hen de poort te openen naar werken vanuit eigen verantwoordelijkheid.

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063