Wij helpen je graag verder! +31 492386063

Lerend netwerk

22 september 2012, gepubliceerd door Dirk Boersma

Inspiratie uit ons lerend netwerk

Lerend netwerk
Ons lerend netwerk voor managers is weer van start gegaan. Voor het derde achtereenvolgende jaar komen we in een serie van 6 bijeenkomsten bij elkaar om samen te leren aan de thema’s die we als netwerk belangrijk vinden. De deelnemers komen uit diverse sectoren, waarin ze als leiding gevende actief zijn. In de afgelopen jaren zijn we zo met diverse thema’s aan het werk geweest. Zo zijn beïnvloeden en beïnvloed worden, verandermanagement, familieopstellingen, het enneagram  aan bod geweest. In elke bijeenkost gaat het om zelf ervaren, delen, wat theorie en toepassen inde eigen praktijk. De deelnemers stellen zelf met elkaar de thema’s vast.

Patronen
In het nieuwe netwerk zijn we de eerste avond bezig geweest met patronen. Patronen waarin je voor het weet terecht komt en vervolgens lastig weer uitkomt. We hebben met elkaar gekeken naar een filmpje waarin dat zichtbaar wordt in interactie tussen twee mensen zonder dat de inhoud van de woorden die die mensen spreken echt duidelijk wordt. We hebben het ook geoefend en het was voor allemaal zeer verrassend om weer eens te ervaren wat dat met je doet. Hoe de communicatie van je partner je eigen communicatie beïnvloed. Je wordt er als het ware ingetrokken en voor je het weet zit je in een patroon en kom je er steeds vaster in te zitten.

Communicatie-axioma's
Aan de hand van de 5 axioma’s uit de communicatietheorie van Paul Watzlawick zijn we er nog wat dieper op ingegaan om te kijken wat er nu precies gebeurt en ook om te ontdekken hoe je weer uit zo’n patroon kunt komen als het niet effectief blijkt te zijn.
Het eerste axioma, het axioma wat stelt dat je altijd communiceert, is al direct verhelderend. Het laat zien dat je ook met je mond stijf dicht toch aan het communiceren bent. Je kunt niet niet communiceren. Voor mensen die met communicatietraining bezig zijn is het leuk om de deelnemers eens een oefening te laten doen in het niet communiceren, soms is dat heel verhelderend.
Het tweede axioma stelt dat het in communicatie altijd gaat over de inhoud van de communicatie maar ook over de betrekking. Hoe verhoud je je tot je communicatie partner. In de oefeningen die we samen deden werd mooi zichtbaar dat juist die betrekking grote invloed heeft op de inhoud. Het scheelt nogal als je je boven iemand positioneert in je communicatie, onder iemand of op hetzelfde niveau. Eerst praten of eerst vragen, eerst luisteren of eerst instrueren. Het heeft grote invloed op de betrekking. Dat geldt overigens ook voor iemand op je kamer roepen of naar iemand toegaan op de werkplek en ga zo maar door. Volgens Watzlawick is die betrekking erg bepalend voor het succes van de communicatie. Belangrijk dus om aandacht aan te geven.
Het derde axioma wordt door Watzlawick als interpunctie benoemd. Daarin zit een referentie naar de leestekens in onze geschreven taal. Het staat voor het in elkaar grijpen van communicatie. Het gaat bij communicatie niet om een eenmalige zender en ontvanger handeling maar het gaat om een aaneenschakeling aan handelingen, die steeds weer elkaar bepalen. Belangrijk is de vraag hoe je een patroon doorbreekt als het niet effectief blijkt te zijn. Hoe verander je dan die interpunctie?
Het vierde axioma zegt dat we communiceren met woorden maar vooral ook zonder woorden. We kennen allemaal de non-verbale communicatie en die zegt vaak veel meer dan de verbale communicatie. Verbaal en non-verbaal kunnen elkaar steunen maar ook elkaar volledig in de weg zitten.
Het vijfde axioma tenslotte stelt dat communicatie complementair is of symmetrisch. Complementair heeft vaak een relatie met machtsongelijkheid terwijl symmetrische communicatie vanuit gelijkheid plaats vindt. Het is belangrijk om daarin te kunnen schakelen. Dat kan alleen als je je er bewust van bent.
Watzlawick benadrukt ook het belang van metacommunicatie, dat is het vermogen om de communicatie als onderwerp aan de orde te stellen. Die vaardigheid is erg praktisch al er sprake blijkt van een moeizaam verlopen de communicatie. Het is de moeite waard om je daar als manager enige vaardigheid te verwerven.
Het is inspirerend om weer aan deze cyclus deel te nemen

Stel je vraag via ons contactformulier

Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met

+31 492386063