10 oktober 2014, gepubliceerd door Dirk Boersma
Wees jezelf. Het is een clichǸ dat we regelmatig horen, zeker ook als het om leiderschap gaat. Maar wanneer ben je jezelf en hoe ziet dat eruit? En hoe kan dat clichǸ ook misbruikt worden?
Langharig
Er is niets meer aan te veranderen, ik ben een babyboomer. De roerige jaren zestig waren de jaren waarin ik mijn pubertijd beleefde. Je kunt wel zeggen dat ik een early adapter was. Nadat ik de eerste foto’s van de Beatles had gezien, weigerde ik nog langer een bezoek aan de kapper te brengen. Dit tot groot ongenoegen van mijn moeder, die zich diep schaamde voor mijn uiterlijk. Dat vond ik heel naar, maar de behoefte om me te onderscheiden van anderen was groter dan de behoefte het mijn moeder naar de zin te maken. Tot mijn tienertijd had ik het gevoel gehad dat ik niemand was in de ogen van anderen. Altijd ergens onderaan in de pikorde. Het laatst gekozen bij het kiezen van het voetbal of het volleybalteam en geen enkel zelfvertrouwen als het om meisjes ging. Ik wilde me onderscheiden. Ik wilde iemand zijn. En zo behoorde ik al snel tot het kleine groepje langharigen op mijn middelbare school. Ik voelde trots als er opmerkingen over mijn uiterlijk werden gemaakt. Eindelijk was ik iemand, eindelijk was ik mezelf. Toen ik als opleidingsfunctionaris ging werken deed ik wel wat aanpassingen aan mijn uiterlijk, maar op de één of andere manier stond er bijna in elke uitgave van het bedrijfsblad een foto, waarop ik stond afgebeeld in een kledingcombinatie, die door anderen bijzonder werd gevonden. Ja , ik durfde mezelf te zijn.
Nieuwe baan
In 1990 werd ik uitgenodigd door de toenmalige directeur Sociale Zaken Post. Hij kende mij uit de periode dat wij tien jaar eerder hadden samengewerkt. Hij was geen gemiddelde manager. Hij was enthousiast over het meer betrekken van medewerkers, hij propageerde een participatieve stijl van leidinggeven en stimuleerde de invoering van werkoverleg. Hij hield de ontwikkelingen op het gebied van human resources goed bij. En we vonden elkaar in hoe we naar de ontwikkeling van personeel en organisatie keken. Hoog in het hoofdkantoor van PTT zaten we bij elkaar. Het was de eerste keer dat ik er kwam, het uitzicht over Den Haag was prachtig. Hij vroeg me of ik terug wilde komen om weer voor de Post te werken. Hij zou dat zeer op prijs stellen en ik wilde dat ook wel, ik voelde me vereerd en had bovendien een baan nodig. We werden het snel eens over een voortzetting van onze samenwerking en toen bleek hij een voorwaarde te hebben, die nooit bij me opgekomen was. Je moet wel een pak aantrekken, zei hij, en je haar laten knippen en je regelmatig scheren. Ik viel van mijn stoel van verbazing. Mocht ik mezelf niet meer zijn? Nee, dat was het niet, zei hij, maar ik moest maar eens bedenken hoe moeilijk het was om de boodschap van modern sociaal beleid onder de aandacht van het management te brengen. Die boodschap moest ik niet met mijn uiterlijk in de weg gaan staan. Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken, de juistheid van zijn woorden drong tot mij door en in de dagen erna heb ik mijn eerste pak gekocht en ben ik naar de kapper geweest. En wat het meest bijzonder was, ik was mezelf helemaal niet kwijt.
Jezelf zijn en risico's
Als het gaat om leiderschap is er de laatste tijd veel belangstelling voor authenticiteit en voor jezelf zijn. Het blijken weerbarstige cliché s te zijn. Wat is authenticiteit en wanneer ben je je jezelf?
Herminia Ibarra, hoogleraar aan Insead, die zelf regelmatig over deze onderwerpen publiceert, vestigde in een tweet de aandacht op een artikel van Henna Inam, die op 2 juli van dit jaar schrijft over de vijf manieren waarop jezelf zijn gevaarlijk kan zijn. In de aanhef van het artikel voegt ze aan jezelf zijn toe; “wees je beste zelf”. Ook Ibarra wijst op het aanwezig zijn van heel veel zelven in ieder mens en het belang van het kiezen van de goede zelf.
Inam noemt de volgende risico’s als het gaat om het jezelf zijn.
Het echte zelf helpt ons juist te staan voor wat echt belangrijk is in het leven en stimuleert ons onze nek uit te steken voor de dingen die echt belangrijk voor ons zijn.
Ik ben er dankbaar voor dat mijn toenmalige baas me geholpen heeft dat in te zien.
Stel je vraag via ons contactformulier
Neem contact met ons op!
Voor al je vragen kun je bellen met
+31 492386063